مرجع اعتباردهی و گواهینامه بین المللی ایزو QAL-IRAN

مرجع اعتباردهی و گواهینامه بین المللی ایزو QAL-IRAN ،آموزش های تخصصی در زمینه های مختلف

مرجع اعتباردهی و گواهینامه بین المللی ایزو QAL-IRAN

مرجع اعتباردهی و گواهینامه بین المللی ایزو QAL-IRAN ،آموزش های تخصصی در زمینه های مختلف

ایزو چیست



(International Organization for Standardization) ISO یک سازمان بین المللی است که با هدف تدوین و توسعه استاندارد¬های مربوط به علوم و فنون در سطح جهانی تاسیس شده است. استاندارد، معیارهایی را برای تضمین وضعیت مطلوب (در تولید کالا یا ارائه خدمت) ارائه می کند تا سازمان¬ها بتوانند خود را با مشخصات و الزامات آن تطبیق داده و بخش های مختلف کاری را ارتقا دهند. همچنین جهت افزایش سرعت انجام کارها و استفاده از تخصص و تجربیات ملی و بین المللی، استانداردها مراجع قابل اعتماد و معتبری می باشند.

منبع: www.qal-iran.ir  

(International Organization for Standardization) ISO یک سازمان بین المللی است که با هدف تدوین و توسعه استاندارد¬های مربوط به علوم و فنون در سطح جهانی تاسیس شده است. استاندارد، معیارهایی را برای تضمین وضعیت مطلوب (در تولید کالا یا ارائه خدمت) ارائه می کند تا سازمان¬ها بتوانند خود را با مشخصات و الزامات آن تطبیق داده و بخش های مختلف کاری را ارتقا دهند. همچنین جهت افزایش سرعت انجام کارها و استفاده از تخصص و تجربیات ملی و بین المللی، استانداردها مراجع قابل اعتماد و معتبری می باشند.
در این میان استانداردهای جهانی با توجه به وسعت کاربرد و بروز¬رسانی مناسب از مقبولیت بیشتری برخوردارند و سازمان بین¬اللملی استاندارد (ISO) به عنوان مرجع جهانی نزد کلیه بنگاه¬های اقتصادی پذیرفته شده است. استانداردهای متعدد و متنوعی در زمینه¬های گوناگون تولیدی، خدماتی و مدیریتی از طرف ISO انتشار یافته که معروفترین و مقبولترین آن نزد سازمان-های ایرانی سری استاندارد ISO 9000  است. اهمیت این مشخصات و معیارهای بین-المللی وقتی دو چندان می¬شود که پدیده جهانی شدن و حذف مرزهای تجاری، رقابتی سخت و نفس¬گیر را پیش روی سازمان¬ها قرار داده و عدم توجه به این مهم، بقای سازمان را با مخاطرات جدی مواجه می سازد.

2- درباره سری استاندارد ISO 9000 :

سری استاندارد ISO9000  مجموعه ای از نیازمندی¬ها و الزامات مدیریتی را در مراحل مختلف تولید¬ یا عرضه خدمات و با هدف بهبود سیستماتیک کیفیت ارائه می¬نماید. بخش اصلی این استاندارد که مشمول گواهینامه بین¬المللی شده و دامنه کاربرد آن شامل همه بنگاه¬های اقتصادی می¬شود، ISO 9001 است.
ISO 9001 اولین بار در سال 1987 منتشر شد و یک روش بین¬المللی مدیریت را با رویکرد کیفیت ارائه نمود. براساس نیاز جامعه جهانی و به دنبال رشد سریع سازمان¬ها، در سال 1994 ویرایش دوم این استاندارد انتشار یافت که بسیاری از نقاط ضعف نگارش قبلی را پوشش می داد. اما یک نقطه ضعف عمده این ویرایش، حجم بالای مستندات و نسخ متعدد ISO 9001:1994  بود که آخرین ویرایش آن در سال 2000 میلادی با رویکردی فرایندگرا، یک استاندارد مناسب، کاربردی و بهینه را ارائه نمود.
ISO 9001:2008 یک سیستم مدیریت کیفیت است که با تمرکز بر کل سیستم کیفیت (نه تنها بر محصول) در هر سازمان تولیدی یا خدماتی، با هر نوع فعالیت و با هر تعداد پرسنل، قابل بکارگیری.

3- چرا به سیستم مدیریت کیفیت (ISO 9001:2008) نیازمندیم؟

سازمان¬ها با هر حجمی از فعالیت، تعداد پرسنل، میزان و نوع تولید یا خدمات و سطح نیازهای مشتریان، نیازمند یک مدیریت جامع و هدفمند هستند. مدیریتی که قادر باشد با تمرکز بر سازمان و تغییرات سریع جامعه داخلی و جهانی، اهداف مناسب را تعریف کرده و استراتژی خود را جهت دستیابی به این اهداف تعیین نماید.

ISO 9001:2008  به دنبال آن است تا با استفاده از جدیدترین مفاهیم مدیریت و بکارگیری تجربیات جهانی، اشتغال ذهنی مدیران را کاهش داده و یک سیستم هدفمند را طراحی نماید. این سیستم قادر خواهد بود سازمان را بدون نیاز به نظارت مستقیم مدیریت هدایت کند. مدیران موفق با کمترین کار، بهترین نتیجه را تامین می¬کنند. دخالت مستقیم در امور کم اهمیت، سطح تمرکز مدیران ارشد را کاهش داده و وظایف نظارتی را تحت¬الشعاع قرار می¬دهد.
شرایط و قوانین جامعه به سرعت در حال تغییر است. تمرکز بر این تحولات و تبیین استراتژی¬های متناسب، نیازمند فارغ شدن مدیران ارشد از امور جزئی سازمان و تعیین کارکرد بهینه سازمان است. مشکلات پرسنلی،حجم بالایی از مشغله¬های ذهنی مدیران را تشکیل می¬دهد و ISO 9001 می¬تواند راهگشای این قبیل مشکلات باشد. مدیرانی که به علت حجم زیاد کار، از توجه به عوامل بیرونی و تغییرات شرایط و قوانین جامعه غافلند، نمی توانند جهت بهبود فعالیت¬ها گام بردارند و عمدتا در زندگی شخصی نیز با کمبود زمان مواجهند. ISO 9001  به دنبال ایجاد سیستمی است که علاوه بر پاسخگویی به نیازها و فعالیت¬های جاری، سازمان را به سمت اهداف معین زمان¬بندی شده رهنمون نماید.
ISO 9001:2008  حاوی بایدها والزاماتی است که رعایت آنها برای تامین نیازمندی¬ها و انتظارات مشتری و مدیریت بر کیفیت لازم است.
ISO 9001:2008  نحوه مدیریت بر سازمان برای تامین نیازمندیها و انتظارات مشتری را در برمی¬گیرد و مستقل از اندازه سازمان و نوع محصول یا خدمت برای کلیه بنگاهها و موسسات اقتصادی کاربرد دارد. در واقع کارکرد اصلی ISO 9001:2008  تعریف و استقرار روابط، معیارها و روشهایی است که بکارگیری آنها منجر به شناسایی و تامین نیازمندیها و انتظارات مشتری می باشد.


4- مزایای استقرار ISO9001:2008

4-1- برای سازمان:
افزایش سهم بازار سازمان
بهبود کیفیت محصولات و تولید اقلام معیوب کمتر
کاهش هزینه¬ها از طریق کنترل فرآیند¬ها و کاهش دوباره¬کاریها
بهبود کیفیت مواد اولیه از طریق الزام کردن تامین¬کنندگان به اجرای ایزو 9000
افزایش  رضایت مشتری و تقویت وفاداری آنها
تسهیل بازاریابی برای صادرات و افزایش توان رقابت
افزایش فروش با توجه به ایجاد اهرم تبلیغاتی
شناسایی نقاط ضعف و بهبود مستمر آن
قرار گرفتن در الویت انتخاب نسبت به سایر شرکت¬های رقیب

4-2- برای مشتریان
دریافت محصولات و خدماتی با سطح کیفیت مناسب و یکنواخت
ایجاد معیار مناسب برای انتخاب از بین سازمان¬های مشابه
افزاش اعتماد به کالا/سرویس ارائه شده از سوی سازمان

4-3- برای کارکنان:

نیل به درک مناسب از وظایف فردی و اهداف مورد نظر سازمان

افزایش سطح آگاهی پرسنل و پیگیری نیازهای آموزشی ایشان
تعیین ارتباط بین واحدها و سطوح تصمیم¬گیری سازمان
فراگیری سریع کارها و وظایف توسط کارکنان جدید (با توجه به مکتوب بودن جزئیات اجرای عملیات)
افزایش سطح کارایی پرسنل

بهبود رضایت کارکنان

منبع: www.qal-iran.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.