(International Organization for Standardization) ISO یک سازمان بین المللی است که با هدف تدوین و توسعه استاندارد¬های مربوط به علوم و فنون در سطح جهانی تاسیس شده است. استاندارد، معیارهایی را برای تضمین وضعیت مطلوب (در تولید کالا یا ارائه خدمت) ارائه می کند تا سازمان¬ها بتوانند خود را با مشخصات و الزامات آن تطبیق داده و بخش های مختلف کاری را ارتقا دهند. همچنین جهت افزایش سرعت انجام کارها و استفاده از تخصص و تجربیات ملی و بین المللی، استانداردها مراجع قابل اعتماد و معتبری می باشند.
منبع: www.qal-iran.ir(International Organization for Standardization) ISO یک سازمان بین
المللی است که با هدف تدوین و توسعه استاندارد¬های مربوط به علوم و فنون در
سطح جهانی تاسیس شده است. استاندارد، معیارهایی را برای تضمین وضعیت مطلوب
(در تولید کالا یا ارائه خدمت) ارائه می کند تا سازمان¬ها بتوانند خود را
با مشخصات و الزامات آن تطبیق داده و بخش های مختلف کاری را ارتقا دهند.
همچنین جهت افزایش سرعت انجام کارها و استفاده از تخصص و تجربیات ملی و بین
المللی، استانداردها مراجع قابل اعتماد و معتبری می باشند.
در این میان
استانداردهای جهانی با توجه به وسعت کاربرد و بروز¬رسانی مناسب از مقبولیت
بیشتری برخوردارند و سازمان بین¬اللملی استاندارد (ISO) به عنوان مرجع
جهانی نزد کلیه بنگاه¬های اقتصادی پذیرفته شده است. استانداردهای متعدد و
متنوعی در زمینه¬های گوناگون تولیدی، خدماتی و مدیریتی از طرف ISO انتشار
یافته که معروفترین و مقبولترین آن نزد سازمان-های ایرانی سری استاندارد
ISO 9000 است. اهمیت این مشخصات و معیارهای بین-المللی وقتی دو چندان
می¬شود که پدیده جهانی شدن و حذف مرزهای تجاری، رقابتی سخت و نفس¬گیر را
پیش روی سازمان¬ها قرار داده و عدم توجه به این مهم، بقای سازمان را با
مخاطرات جدی مواجه می سازد.
2- درباره سری استاندارد ISO 9000 :
سری
استاندارد ISO9000 مجموعه ای از نیازمندی¬ها و الزامات مدیریتی را در
مراحل مختلف تولید¬ یا عرضه خدمات و با هدف بهبود سیستماتیک کیفیت ارائه
می¬نماید. بخش اصلی این استاندارد که مشمول گواهینامه بین¬المللی شده و
دامنه کاربرد آن شامل همه بنگاه¬های اقتصادی می¬شود، ISO 9001 است.
ISO
9001 اولین بار در سال 1987 منتشر شد و یک روش بین¬المللی مدیریت را با
رویکرد کیفیت ارائه نمود. براساس نیاز جامعه جهانی و به دنبال رشد سریع
سازمان¬ها، در سال 1994 ویرایش دوم این استاندارد انتشار یافت که بسیاری از
نقاط ضعف نگارش قبلی را پوشش می داد. اما یک نقطه ضعف عمده این ویرایش،
حجم بالای مستندات و نسخ متعدد ISO 9001:1994 بود که آخرین ویرایش آن در
سال 2000 میلادی با رویکردی فرایندگرا، یک استاندارد مناسب، کاربردی و
بهینه را ارائه نمود.
ISO 9001:2008 یک سیستم مدیریت کیفیت است که با
تمرکز بر کل سیستم کیفیت (نه تنها بر محصول) در هر سازمان تولیدی یا
خدماتی، با هر نوع فعالیت و با هر تعداد پرسنل، قابل بکارگیری.
3- چرا به سیستم مدیریت کیفیت (ISO 9001:2008) نیازمندیم؟
سازمان¬ها
با هر حجمی از فعالیت، تعداد پرسنل، میزان و نوع تولید یا خدمات و سطح
نیازهای مشتریان، نیازمند یک مدیریت جامع و هدفمند هستند. مدیریتی که قادر
باشد با تمرکز بر سازمان و تغییرات سریع جامعه داخلی و جهانی، اهداف مناسب
را تعریف کرده و استراتژی خود را جهت دستیابی به این اهداف تعیین نماید.
ISO
9001:2008 به دنبال آن است تا با استفاده از جدیدترین مفاهیم مدیریت و
بکارگیری تجربیات جهانی، اشتغال ذهنی مدیران را کاهش داده و یک سیستم
هدفمند را طراحی نماید. این سیستم قادر خواهد بود سازمان را بدون نیاز به
نظارت مستقیم مدیریت هدایت کند. مدیران موفق با کمترین کار، بهترین نتیجه
را تامین می¬کنند. دخالت مستقیم در امور کم اهمیت، سطح تمرکز مدیران ارشد
را کاهش داده و وظایف نظارتی را تحت¬الشعاع قرار می¬دهد.
شرایط و قوانین
جامعه به سرعت در حال تغییر است. تمرکز بر این تحولات و تبیین
استراتژی¬های متناسب، نیازمند فارغ شدن مدیران ارشد از امور جزئی سازمان و
تعیین کارکرد بهینه سازمان است. مشکلات پرسنلی،حجم بالایی از مشغله¬های
ذهنی مدیران را تشکیل می¬دهد و ISO 9001 می¬تواند راهگشای این قبیل مشکلات
باشد. مدیرانی که به علت حجم زیاد کار، از توجه به عوامل بیرونی و تغییرات
شرایط و قوانین جامعه غافلند، نمی توانند جهت بهبود فعالیت¬ها گام بردارند و
عمدتا در زندگی شخصی نیز با کمبود زمان مواجهند. ISO 9001 به دنبال ایجاد
سیستمی است که علاوه بر پاسخگویی به نیازها و فعالیت¬های جاری، سازمان را
به سمت اهداف معین زمان¬بندی شده رهنمون نماید.
ISO 9001:2008 حاوی بایدها والزاماتی است که رعایت آنها برای تامین نیازمندی¬ها و انتظارات مشتری و مدیریت بر کیفیت لازم است.
ISO
9001:2008 نحوه مدیریت بر سازمان برای تامین نیازمندیها و انتظارات مشتری
را در برمی¬گیرد و مستقل از اندازه سازمان و نوع محصول یا خدمت برای کلیه
بنگاهها و موسسات اقتصادی کاربرد دارد. در واقع کارکرد اصلی ISO 9001:2008
تعریف و استقرار روابط، معیارها و روشهایی است که بکارگیری آنها منجر به
شناسایی و تامین نیازمندیها و انتظارات مشتری می باشد.
4- مزایای استقرار ISO9001:2008
4-1- برای سازمان:
افزایش سهم بازار سازمان
بهبود کیفیت محصولات و تولید اقلام معیوب کمتر
کاهش هزینه¬ها از طریق کنترل فرآیند¬ها و کاهش دوباره¬کاریها
بهبود کیفیت مواد اولیه از طریق الزام کردن تامین¬کنندگان به اجرای ایزو 9000
افزایش رضایت مشتری و تقویت وفاداری آنها
تسهیل بازاریابی برای صادرات و افزایش توان رقابت
افزایش فروش با توجه به ایجاد اهرم تبلیغاتی
شناسایی نقاط ضعف و بهبود مستمر آن
قرار گرفتن در الویت انتخاب نسبت به سایر شرکت¬های رقیب
4-2- برای مشتریان
دریافت محصولات و خدماتی با سطح کیفیت مناسب و یکنواخت
ایجاد معیار مناسب برای انتخاب از بین سازمان¬های مشابه
افزاش اعتماد به کالا/سرویس ارائه شده از سوی سازمان
4-3- برای کارکنان:
نیل به درک مناسب از وظایف فردی و اهداف مورد نظر سازمان
افزایش سطح آگاهی پرسنل و پیگیری نیازهای آموزشی ایشانبهبود رضایت کارکنان
منبع: www.qal-iran.ir